سوالات مرتبط با ثبت احوال و مشاوره های مرتبط با ثبت احوال

وکیل و مشاوره حقوقی ثبت احوال هرمزگان بندرعباس اسناد سجلي كارت ملي تغییر سن تغییر نام و نام خانوادگی تصحیح شناسنامه المثنی

وکیل ثبت احوال بندرعباس

سوالات عمومی

1. مدارک شناسایی اینجانب گم شده است. جهت اطلاع از پیدا شدن آن به کجا مراجعه کنم؟

هموطن گرامی جهت اطلاع از مدارک مفقودی با مراجعه به پورتال سازمان ثبت احوال ، منوی میز خدمت الکترونیکی و سپس بخش مدارک پیدا شده و یا با وارد کردن آدرس زیر و سپس درج شماره ملی از وضعیت مدرک مورد نظر در سازمان ثبت احوال اطلاع و در صورت یافت نشدن مدرک مورد نظر به وب سایت پست جمهوری اسلامی مراجعه فرمایید.

2. تعرفه خدمات سازمان ثبت احوال را در کجا می توان جستجو کرد؟

هموطن گرامی جهت مشاهده تعرفه خدمات سازمان ثبت احوال به منوی عمودی سمت راست صفحه وتعرفه خدمات سازمان ثبت احوال را مشاهده و یا به آدرس زیر مراجعه فرمایید.
تعرفه خدمات

3. ساعت کار سازمان ثبت احوال چگونه است؟

ساعت کار سازمان ثبت احوال شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8الی 16:15می باشد.

4. تلفن های تماس سازمان ثبت احوال تلفن های روابط عمومی سازمان ثبت احوال 66742876و66710270 تلفن های دفتر ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات سازمان ثبت احوال کشور به شماره تلفن های 609027010 و60902354 تلفن های اداره کل خدمات ثبتی غیر دولتی جهت طرح مسایل دفتر پیشخوان ثبت احوال 60902633و 60902637
5. ساکن شیراز هستم کارت ملی‌ام بسرقت رفته. چگونه المثنی دریافت کنم.

به ادارات ثبت احوال مراجعه نمایید

6. شماره پیگیری مربوط به درخواست بررسی انتخاب نام برای فرزندم را ندارم. لطفا روش بازیابی آن را بفرمایید

درخواست جدید ثبت نمایید

 

کارت هوشمند ملی

1. من در حال حاضر کارت ملی خود را دریافت نکرده یا کارت ملی موقت دارم، آیا می توانم برای دریافت کارت هوشمند ملی اقدام کنم؟

در صورتیکه واجد شرایط باشد با مراجعه به سایت پیش ثبت نام کارت هوشمند و تکمیل اطلاعات اقدام نمایید

2. آیا با دریافت کارت هوشمند ملی، شماره ملی جدید برای من در نظر گرفته خواهد شد؟

خیر. شماره ملی هر فرد عددی منحصر به فرد و ثابت بوده که با تعویض کارت، تغییر نخواهد کرد.

4. در هنگام ثبت نام، بخشی از اطلاعات را به اشتباه وارد کرده ام. آیا امکان تصحیح اطلاعات وجود دارد؟

در صورت درج اشتباه اطلاعات از قبیل شماره ملی ، تاریخ تولد و سریال شناسنامه، در هنگام ثبت نام، با مراجعه “ویرایش ثبت نام قبلی” و وارد کردن شماره ملی و تاریخ تولد ، امکان ویرایش اطلاعات برای متقاضی وجود خواهد داشت. و در مورد اصلاح سایر اقلام اطلاعاتی درخواست بایستی در دفتر مربوطه ابطال شود تا امکان ویرایش مجدد فراهم گردد.

5. در هنگام ثبت نام، تمامی اطلاعات را مطابق با مدارک هویتی خود-شناسنامه و کارت ملی- وارد کرده ام. پس از انجام پیش ثبت نام، برای رهگیری به وب سایت مراجعه و پیامی مبنی بر عدم مطابقت اطلاعات وارد شده با اطلاعات موجود در بانک اطلاعات هویتی ثبت احوال دریافت کرده ام. برای رفع این مشکل چه کاری باید انجام دهم؟

پس از اطمینان از صحت اطلاعات وارد شده مطابق مدارک هویتی جهت بررسی و رفع مشکل با در دست داشتن مدارک هویتی و شماره پیگیری پیش ثبت نام به نزدیکترین اداره ثبت احوال مراجعه نمایید.

6. برای تکمیل ثبت نام در دفتر پیشخوان نوبت گیری کرده ام، اما به دلایلی موفق به حضور در دفتر در تاریخ مقرر نشدم. حال برای تکمیل ثبت نام چه کاری باید انجام دهم؟

در صورت عدم مراجعه به دفتر در تاریخ مقرر، شما تا 3روز مجاز به نوبت گیری دوباره نخواهید بود. پس از گذشت این مدت، شما دوباره مجاز به نوبت گیری در دفتر پیشخوان خواهید بود.

7. کارت هوشمند ملی خود را گم کرده ام. برای دریافت کارت المثنی چه مراحلی را باید طی کنم؟

به نزدیکترین اداره ثبت احوال مراجعه نمایید.

8. هزینه صدور کارت هوشمند ملی چقدر است؟

به لینک زیر مراجعه نمایید
صدرو کارت هوشمند ملی

9. به دلایلی موفق به تکمیل فرآیند ثبت نام نشده و ثبت نام من ناتمام مانده است. آیا برای ادامه ثبت نام باید دوباره نوبت گیری کنم؟

چنانچه تکمیل ثبت نام شما ناتمام مانده و بیش از یک ماه از تاریخ مراجعه شما به دفتر گذشته باشد، باید با مراجعه به سایت اقدام به اخذ نوبت نمایید. در این شرایط، هنگام نوبت گیری دوباره، شما تنها مجاز به انتخاب همان دفتر پیشخوان خواهید بود.
سایت کارت هوشمند ملی:www.ncr.ir

10. آیا با دریافت کارت هوشمند ملی، کارت ملی کاغذی من باطل خواهد شد؟

بلی. کارت هوشمند ملی جایگزین کارت ملی کاغذی بوده و در زمان تحویل کارت هوشمند ملی، کارت .

11. جهت پیش ثبت نام کارت هوشمند ملی چه باید کرد؟

جهت پیش ثبت نام کارت هوشمند ملی به سایت www.ncr.ir مراجعه و اطلاعات فردی و خانوادگی موجود در فرم را ثبت و در صورت وجود نقص مجدداً در بخش ویرایش ثبت نام ، اقدام به ویرایش اطلاعات خود نمایید . پس از ثبت نهایی مراحل ثبت نام ، فیش مربوطه را بصورت الکترونیکی پرداخت و سپس اقدام به نوبت گیری جهت انجام مراحل بعدی نمایید.در صورت تکمیل مراحل و بروز خطا یا مشکل با شماره 66710270جهت راهنمایی تماس حاصل فرمایید.

پیشنهادی میشود این مطلب را نیز مشاهده نمایید ⬅  تغییر نام در شناسنامه

12. رسید ثبت نام کارت هوشمند ملی را گم کرده ام .می بایست به دفتر پیشخوانی که ثبت نام را انجام داده اید مراجعه کرده و رسید جدید دریافت نمایید

 

تغییر نام

1. چه نام هایی قابل تغییر نمی باشد؟

برابر مقررات جاری اسامی و نام های معصومین نظیر: محمد، علی، حسن، حسین، فاطمه، زهرا غیر قابل تغییر می باشند.
جهت اطلاعات بیشتر یه صفحه معرفی خدمات مراجعه نمایید

2. انتخاب چه نام هایی ممنوع می باشد؟

مستند به قانون ممنوعیت به کار گیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه مصوب 1375/9/28و آیین نامه 1378/2/19هیئت دولت، استفاده از اسامی بیگانه برای نامگذاری ممنوع می باشد.
جهت اطلاعات بیشتر یه صفحه معرفی خدمات مراجعه نمایید

3. در صورتی که نام مورد نظر در لیست نام های مورد تایید وجود نداشته باشد احراز مناسب بودن و یا نامناسب بودن آن با چه مرجعی است؟براساس مصوبه شماره 1/578سال 1387شورای عالی ثبت احوال مرجع رسیدگی به نام های جدید و نوساخته کمیته مشورتی نام سازمان ثبت احوال مرکب از اساتید دانشگاه ها و اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی می باشد. جهت درخواست و پیشنهاد بررسی نام خود به سامانه انتخاب نام در بخش خدمات الکترونیکی پورتال سازمان ثبت احول در لینک زیر مراجعه و درخواست خود را به همراه اطلاعات تکمیلی از قبیل مشخصات شناسنامه ای پدر و مادر نوزاد مورد نظرثبت نموده و منتظر دریافت نظر کارشناسی از طریق تماس سازمان باشید

4. چنانچه درخواست تغییر نام افراد مورد موافقت سازمان ثبت احوال قرار نگیرد به چه مرجعی باید مراجعه کرد؟

چنانچه درخواست تغییر نام افراد مورد موافقت سازمان ثبت احوال قرار نگیرد می باید مراتب کتباً به متقاضیان ابلاغ شود تا ایشان به مراجع قضایی مراجعه و درخواست تغییر نام خود را از آن مرجع با عنایت به مخالفت سازمان ثبت احوال بنمایند.

5. چنانچه درخواست تغییر نام افراد مورد موافقت سازمان ثبت احوال قرار نگیرد به چه مرجعی باید مراجعه کرد؟

چنانچه درخواست تغییر نام افراد مورد موافقت سازمان ثبت احوال قرار نگیرد می باید مراتب کتباً به متقاضیان ابلاغ شود تا ایشان به مراجع قضایی مراجعه و درخواست تغییر نام خود را از آن مرجع با عنایت به مخالفت سازمان ثبت احوال بنمایند.

6. برای مشاهده ی مجموعه نام ها به کجا مراجعه کنیم؟

برای مشاهده نام ها همراه با معانی و آوا نگاری آنها می توانید در پورتال سازمان به منوی فرهنگ نام و نام گزینی و سپس راهنمای نام گزینی مراجعه نمایید.

 

تغییر نام خانوادگی

1. آیا پدر بدون تغییر نام خانوادگی خود، می تواند درخواست تغییر نام خانوادگی فرزندش را بنماید؟

برابر تبصره ماده 41قانون ثبت احوال نام خانوادگی فرزند همان نام خانوادگی پدر می باشد فلذا چنانچه نام خانوادگی پدری قابل تغییر باشد. ابتدا می بایستی پدر نسبت به تغییر نام خانوادگی خود اقدام و سپس بعد از تغییر نام خانوادگی نسبت به ارائه درخواست درخصوص فرزندان زیر 18سال خود عمل نماید.

2. آیا یک فرد چند بار می تواند نسبت به تغییر نام خانوادگی خود اقدام نماید؟

در صورت نامناسب بودن نام خانوادگی برابر بند 6دستورالعمل تغییر نام خانوادگی هر کس می تواند پس از رسیدن به سن قانونی 18سال تمام با رعایت مقررات از طریق انتخاب واژه بلامعارض یا با اخذ اجازه از دارنده حق تقدم برای یک بار تغییر دهد.

3. در چه مواردی می توان نسبت به حذف پیشوند یا پسوند نام خانوادگی اقدام نمود؟

در موارد ذیل اشخاص می توانند به شرط مناسب بودن بخش باقیمانده نسبت به حذف پیشوند یا پسوند نام : الف. نام خانوادگی ترکیبی از یک واژه مناسب به همراه نام محل نامناسب باشد. مثل: کاظمی گوشلان. ب. نام خانوادگی ترکیبی از یک واژه و نام یک ایل باشد. مثل: احمدی قشقایی. ج. نام خانوادگی ترکیبی از یک واژه و نام یکی از مشاغل باشد. مثل: قاسمی چایچی. د. نام خانوادگی ترکیبی از یک واژه و نام یکی از رنگ ها باشد. مثل: سبز علی پور. هـ. نام خانوادگی ترکیبی از یک واژه و نام یک حیوان باشد. مثل: شیر محمدی. و. نام خانوادگی ترکیبی از یک واژه و نام یک شیء باشد. مثل: احمدی آیینه.
4. ایا دختر زیر ۱۸ سال میتواند نام خانوادگی خود را عوض کند ؟

شرایط در بخش خدمات ثبت احوال توضیح داده شده است